Veiligheid
Wat willen wij bereiken?
Veilig Teylingen door samenwerking en handhaving
Wat gaan wij ervoor doen?
P35 | In participatie met inwoners en gebaseerd op de strategische verkenning hebben wij het Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 opgesteld. Vanuit dit beleid werken we met jaarplannen, de Veiligheidsjaarplannen. In het veiligheidsbeleid wordt nauw samengewerkt met het sociaal domein zowel beleidsmatig als vanuit casuïstiek. Uitwerking 2021 (e.v.): | |
---|---|---|
P36 | Het uitvoeren van de Keurmerk Veilig Ondernemen voor de drie kernen. Uitwerking 2021 (e.v.):
KVO Warmond; is opgezet. Verder uitrollen van het programma met als doel de certificering te behalen. | |
P37 | Het vaststellen van vuurwerkvrije zones (op aanvraag van en in overleg met de omgeving). Uitwerking 2021 (e.v.): In de commissie DEB van juni 2020 is het onderzoek 'Vuurwerk rond de jaarwisseling' (beeld van meningen en feiten over vuurwerk) besproken.Afgesproken is dat we in 2021 de ervaringen van de jaarwisseling 2020-2021 Teylingen evalueren, waarbij voor het eerst landelijke regels gelden, met beperkingen voor het gebruik van vuurwerk. Op basis van deze ervaringen en landelijke ontwikkelingen volgt lokaal beleid, voor zover nodig en gewenst, over vuurwerk tijdens de jaarwisseling. | |
P38 | Toepassen van BIBOB beleid en sluitingsbeleid drugs. Uitwerking 2021 (e.v.): In 2020 is het BIBOB-beleid geactualiseerd. Door het BIBOB-instrumentarium risicogericht in te zetten, worden de administratieve lasten voor ondernemers beperkt en worden bonafide ondernemers zoveel mogelijk ontzien. Ondernemers en marktpartijen die te maken kunnen krijgen met een BIBOB-onderzoek worden hierover in een zo vroeg mogelijk stadium geïnformeerd. | |
P39 | Actualiseren APV Uitwerking 2021 (e.v.): Gewijzigde en nieuwe wetgeving, jurisprudentie en maatschappelijke ontwikkelingen maken dat het wenselijk is de Algemene Plaatselijke Verordening periodiek te actualiseren. | |
P42 | We dragen bij aan c.q. ondersteunen de werving van vrijwilligers bij o.a. politie en (jeugd)brandweer. Daarbij richten we ons niet alleen op burgers in de samenleving, maar faciliteren we ook de medewerkers in onze eigen HLT-organisatie lid te worden van bijvoorbeeld de vrijwillige brandweer. Periodiek door het jaar heen worden er wervingsacties ingezet. | |
P43 | We starten een pilot Zorg en veiligheid jeugd vanuit de lokale zorg- en veiligheidstafel voor een periode van 2 jaar. Uitwerking 2021 (e.v.): De pilot Zorg en veiligheid jeugd wordt geëvalueerd. De uitkomst van de evaluatie wordt gedeeld in de commissie DEB. | |
P44 | In samenwerking met ketenpartners, zoals brandweer, politie en hoogheemraadschap, is een Integraal Handhavingsbeleid 2019-2022 opgesteld. In dit beleid is voor een periode van vier jaar vastgelegd welke onderwerpen in het kader van Bouw- en Woningtoezicht (Wabo), de Algemeen plaatselijke verordening (APV) en de Drank- en horecawet gehandhaafd worden. Ook wordt voorgesteld hoe we handhaven (welke procedure: overleg/ waarschuwing/ vooraankondiging/ besluit). Uitwerking 2021 (e.v.): De Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging treden naar verwachting op 1 januari 2022 in werking. De voorbereiding voor handhaving binnen de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen en de Omgevingswet wordt voortgezet. | |
P45 | We stellen jaarlijkse handhavingsuitvoeringsprogramma’s op, waarin naast de reguliere werkzaamheden zoals geprioriteerd in het handhavingsbeleid, ook de projecten als handhaving Buitengebied, en het nieuwe uitstallingenbeleid beschreven worden. Uitwerking 2021 (e.v.): Prioriteiten zijn ongewijzigd. | |
P52 | Uitbreiding BOA-capaciteit en juridische handhaving Uitwerking 2021 (e.v.): Overeenkomstig de prioriteiten die zijn vastgesteld in het jaarlijkse Handhavingsuitvoeringsprogramma worden de beschikbare boa-capaciteit en juridische handhaving ingezet. | |
P53 | Huisvesting arbeidsmigranten Verbetering van onze informatiepositie over huisvesting arbeidsmigranten. Waar gaat goed, waar kan het beter., wat is de kwaliteit van de huisvesting. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om ruimte en privacy, sanitair, hygiëne en veiligheid. Uitwerking 2021 (e.v.): Om arbeidsmigranten veilig te kunnen huisvesten, werken we in 2021 verder aan het verbeteren van onze informatiepositie en houden we, samen met de brandweer, veiligheidscontroles. Ook controleren we op eventueel onterecht gebruik van ruimtes voor bewoning. |
Prettig leven door minder hinder en overlast
Wat gaan wij ervoor doen?
P25 |
Uitwerking 2021 (e.v.): Veel inwoners ondervinden in toenemende mate hinder en overlast door vliegverkeer. Teylingen blijft zich daarom (solo en in (boven)regionaal verband) inzetten voor de belangen van onze inwoners. Zo zijn we vertegenwoordigd in de Omgevingsraad Schiphol en zijn we participant in de Bestuurlijke Regie Schiphol en het Bestuurlijk vooroverleg Schiphol Cluster Zuidwest. Vanuit deze overleggen continueren wij onze inzet om hinder en overlast ten gevolge van vliegverkeer te beperken en geven wij een krachtig geluid vanuit dit gebied richting de luchtvaartsector en de minister. Ons doel is om meer hinderbeperkende maatregelen te laten nemen en voorlopig geen groei van het aantal vluchten toe te staan | |
---|---|---|
Uitwerking 2021 (e.v.): Ongewijzigd. We volgen de ontwikkelingen nauwgezet en blijven de mogelijkheden en rol van de gemeente in kaart brengen. | ||
Uitwerking 2021 (e.v.): In 2021 volgt een notitie aanpak woonoverlast en onderzoeken we de mogelijkheden en kosten van inzet professionele buurtbemiddeling. | ||
P26 | Op basis van metingen van de luchtkwaliteit bekijken we of we maatregelen kunnen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren en zo ja: welke. Uitwerking 2021 (e.v.): We inventariseren de mogelijkheden en relevantie voor specifieke bronmetingen van de luchtkwaliteit en indien mogelijk bekijken we of er (aanvullende) lokale maatregelen zijn die we kunnen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Veiligheidsregio Holland Midden (VRHM) | Politie |