Inleiding
Verbonden partijen zijn samenwerkingspartners van de gemeente waarin zij een bestuurlijk en een financieel belang heeft en waarin zij daardoor medeverantwoordelijkheid draagt (‘mede-eigenaarschap’). Van een financieel belang is sprake indien de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in het geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.
Van bestuurlijk belang is sprake als de gemeente (in de persoon van een wethouder, raadslid of ambtenaar) zeggenschap kan uitoefenen via een zetel in het bestuur of stemrecht.
Verbonden partijen kunnen zowel publiekrechtelijke (Gemeenschappelijke regelingen) als privaatrechtelijke (stichtingen, verenigingen, NV’s en BV’s) organisaties zijn. Vanwege de risico’s die de gemeente in verband met dat mede-eigenaarschap loopt geldt voor deze partijen een bijzonder sturings- en beheersingsysteem (governance). Vanwege de gemeentelijke belangen in de verbonden partijen hebben deze een bijzondere status.
Deze paragraaf behandelt, conform artikel 15 uit het BBV, de algemene visie over het inschakelen van een verbonden partij, de ontwikkelingen die er spelen en de voorgeschreven lijst van verbonden partijen.
Uitgangspunt van de nota Verbonden Partijen, is dat tot oprichting van en deelneming in stichtingen, verenigingen et cetera, wordt besloten indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang en voor zover de doelmatigheid daarmee wordt bevorderd.
Welke ontwikkelingen spelen er?
In het presidium is op 12 september 2018 gesproken over het geven van een vervolg aan de nota verbonden partijen die in mei 2018 werd vastgesteld door de raad. Op basis van de nota Verbonden Partijen van mei 2018 en het advies vanuit de bijeenkomst met het ROB van 2016 is besloten te werken met:
- Governanceteams voor vier verbonden partijen met als deelnemers per verbonden partij 2 raadsleden (de zogenaamde raadsrapporteurs), de betrokken portefeuillehouder en de betrokken ambtenaren en griffie.
- De vier verbonden partijen zijn de werkorganisatie HLTsamen, Holland Rijnland, Omgevingsdienst West-Holland en de Intergemeentelijke Sociale Dienst Bollenstreek.
- Dit vooralsnog voor de jaren 2019 en 2020. Voorstel is om na twee jaren de werking van de Governanceteams te evalueren.
De komst van de omgevingswet vraagt ook aanpassingen in de samenwerking met enkele van onze verbonden partijen zoals de ODWH, GGD en Veiligheidsregio. We bereiden ons hier gezamenlijk op voor door te onderzoeken welke impact dit in de toekomst op de advisering en werkprocessen zal hebben.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen aangekondigd, ter versterking van de legitimiteit van gemeenschappelijke regelingen. Ter versterking van de positie van gemeenteraden zal in ieder geval de mogelijkheid opgenomen worden om (categorieën van) besluiten aan te wijzen waarvoor eerst een zienswijze aan gemeenteraden wordt gevraagd voordat het bestuur van de gemeenschappelijke regeling een besluit mag nemen. De verwachting is dat deze wetswijziging in het najaar van 2020 wordt behandeld door de Tweede Kamer.
Overzicht met verbonden partijen
De lijst van verbonden partijen bevat de informatie zoals is aangegeven in artikel 15 van het BBV, waarbij deze zijn onderverdeeld in de vier categorieën: gemeenschappelijke regelingen; vennootschappen en coöperaties; stichtingen en verenigingen, en overige verbonden partijen;
Per verbonden partij wordt duidelijk gemaakt wat het belang is dat de gemeente heeft, maar ook welk openbaar belang daarmee wordt gediend en hoe groot dat belang is. Daarbij vermeld deze lijst de financiële informatie over de verbonden partijen en eventuele risico's voor de gemeente.
De paragraaf is niet gericht op het gemeentelijk ‘mede-opdrachtgeverschap’ dat zich richt op de prestaties van de verbonden partij, als bijdrage aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Die rol wordt vormgegeven vanuit de reguliere begrotingsprogramma’s, net zoals dat gebeurt voor de andere samenwerkingspartners, niet zijnde verbonden partijen.
Het onderstaande overzicht bevat voor de gemeenschappelijke regelingen de geprognosticeerde cijfers 2021. Voor de overige verbonden partijen zijn de gerealiseerde cijfers over het jaar 2019 opgenomen. In regionaal verband is afgesproken dat verbonden partijen bij een gelijkblijvend takenpakket de lasten met maximaal 2,6% voor de loonkosten mogen indexeren en voor de materiële kosten een indexering van 1,8% mogen toepassen.
Totaal overzicht van de bijdragen aan verbonden partijen
Naam | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|
1. Gemeenschappelijke regelingen | ||
HLTsamen | € 17.930.000 | € 19.176.000 |
Holland Rijnland | € 624.074 | € 664.592 |
Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek | € 13.674.556 | € 14.649.626 |
Werkvoorzieningenschap Kust, Duin- en Bollenstreek / De Maregroep | € 296.699 | € 338.000 |
Regionale dienst openbare gezondheidszorg (RDOG) Hollands Midden | € 1.943.000 | € 2.280.000 |
Veiligheidsregio Holland Midden (VRHM) | € 1.953.000 | € 2.129.290 |
Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | € 855.000 | € 898.000 |
Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB) | € 175.152 | € 175.171 |
Samenwerking Belastingen Bollenstreek | € 526.381 | € 526.434 |
2. Vennootschappen en coöperaties | ||
Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM) | € - | € - |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | € - | € - |
Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea) | € - | € - |
Alliander N.V. | € - | € - |
3. Stichtingen en verenigingen | ||
Stichting Rijk | € 145.852 | € 142.244 |
4. Overige verbonden partijen | ||
Totaal | € 38.123.714 | € 40.979.357 |
1. Gemeenschappelijke regelingen | ||||
HLTsamen | ||||
Vestigingsplaats | Hillegom | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | Daarmee biedt de werkorganisatie een kwalitatief, hoogwaardige, efficiënte en innovatieve dienstverlening aan de 'klanten 'van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. | |||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit zes leden van de drie gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. Het ene lid is een wethouder en het andere lid is de burgemeester per gemeente. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse bijdrage volgens in het bedrijfsplan opgenomen verdeelsleutel. | |||
Financieel belang | Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van deze verdeelsleutel. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 800 | € 800 | ||
Vreemd Vermogen | € 6.519 | € 7.137 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | Uitvoering geven aan het bedrijfsplan vastgesteld in de raden van de aangesloten gemeenten. Focus ligt op het gebied van Kwaliteit, Kostenreductie, Kwetsbaarheid en de verbeterde Strategische positie. | |||
Risico's | Het niet halen van de gestelde financiële doelstellingen in het bedrijfsplan. | |||
Overige informatie | Begroting HLTsamen 2021-2024 | |||
Programma | 4. Modern bestuur, invloedrijke inwoners | |||
Prestatieveld | Bestuur | |||
Holland Rijnland | ||||
Vestigingsplaats | Leiden | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | Holland Rijnland is een samenwerking van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken vanuit een gezamenlijke strategische visie op de verdere ontwikkeling van de regio om de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen. | |||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 33 leden waarvan 3 leden afkomstig uit de gemeente Teylingen. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 8 leden waarvan 1 lid afkomstig uit de gemeente Teylingen. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 683 | € 683 | ||
Vreemd Vermogen | € 55.621 | € 55.621 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | De Regionale Agenda, die in oktober 2019 door het Algemeen Bestuur werd vastgesteld, vormt het kader voor de intergemeentelijke samenwerking in Holland Rijnland voor de periode 2019-2023. Uitgangspunt is om uitvoering te geven aan de regionale agenda binnen de financiële kaders. Gegeven de ambities in deze agenda kan het nodig zijn te prioriteren en te temporiseren. Op het moment dat er aanleiding is om de gemeentelijke bijdrage aan te passen zal dit conform de afgesproken procedures ter besluitvorming worden gebracht. Gemeenteraden hebben hierover het laatste woord. | |||
Daarnaast heeft Holland Rijnland de volgende uitvoeringstaken: | ||||
Risico's | De deelnemende gemeenten zijn op grond van de gemeenschappelijke regeling gezamenlijk verantwoordelijk voor de financiële situatie bij het samenwerkingsorgaan en voor mogelijke tekorten of financiële tegenvallers. Dit betekent dat Holland Rijnland geen weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit hoeft te hebben. Het samenwerkingsorgaan Holland Rijnland heeft wel een kleine algemene reserve die eventueel kan worden ingezet bij eventuele risico's die zich voordoen. | |||
Overige informatie | www.hollandrijnland.nl | |||
Programma | 4. Modern bestuur, invloedrijke inwoners | |||
Prestatieveld | Bestuur | |||
Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek | ||||
Vestigingsplaats | Lisse | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | Individuele voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg. | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit 2 wethouders per deelnemende gemeente en het dagelijks bestuur uit één wethouder per deelnemende gemeente. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € - | € - | ||
Vreemd Vermogen | € 146 | € 102 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | De verwachte stijging van de uitgaven voor de Wmo, vooral bij de post Begeleiding. De invoering van het abonnementstarief voor de eigen bijdrage. De verwachte stijging van Participatiewet uitgaven, vooral door de loonkostensubsidies. Voor 2020 wordt gewerkt met een kadernota. | |||
Risico's | Een risico voor de gemeenten is enerzijds de bijdrage van de gemeenten in de exploitatielasten van de ISD, en anderzijds de uitvoering van een open einde regelingen door de ISD waar de gemeenten de financiële lasten van dragen. Anderzijds is er een overschot op de middelen BUIG als gevolg van de fusie van Noordwijk en Noordwijkerhout tot de gemeente Noordwijk. | |||
Overige informatie | www.isdbollenstreek.nl | |||
Programma | 1. Energiek en sociaal Teylingen | |||
Prestatieveld | Sociaal domein | |||
Werkvoorzieningenschap Kust, Duin- en Bollenstreek / De Maregroep | ||||
Vestigingsplaats | Voorhout | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | Maregroep verzorgt de plaatsing van mensen met een WSW-indicatie. MareGroep verzorgt de interne en externe gesubsidieerde arbeid door uitstroom medewerkers. | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit 1 wethouder en het dagelijks bestuur uit één wethouder. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 3.550 | € 3.550 | ||
Vreemd Vermogen | € 1.200 | € 1.200 | ||
Resultaat 2021 | € 1.630 | |||
Ontwikkelingen | De realisatie van de toekomstvisie MareGroep 2.0 en het doorontwikkelen van het Servicepunt Werk. | |||
Risico's | Een risico voor de gemeente is de dalende rijksbijdrage voor de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening, waardoor de gemeentelijke bijdragen stijgen. | |||
Overige informatie | www.maregroep.nl | |||
Programma | 1. Energiek en sociaal Teylingen | |||
Prestatieveld | Sociaal domein | |||
Regionale dienst openbare gezondheidszorg (RDOG) Hollands Midden | ||||
Vestigingsplaats | Leiden | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | De Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (RDOG) Hollands | |||
Bestuurlijk belang | Het Algemeen Bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 18 deelnemende gemeenten. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 7 leden waarvan 1 afkomstig uit de gemeente Teylingen. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | |||
Financieel belang | De kosten van RDOG Hollands Midden worden gedragen door de deelnemende gemeenten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 3.083 | € 2.806 | ||
Vreemd Vermogen | € 29.237 | € 29.726 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | Het proces om de rollen van opdrachtgever en opdrachtnemer uit te splitsen, het vastleggen van een helder (en haalbaar) takenpakket en het introduceren van een solide financieringssystematiek, is ingezet en moet in 2020 afgerond zijn. Kern van deze afspraken is dat de taken van de RDOG Hollands Midden bijdragen aan de beoogde maatschappelijke effecten van gemeenten. Met het verbeterprogramma RDOG2024 krijgt deze inzet extra verdieping. | |||
Risico's | De coronacrisis in 2020, waarvoor nog steeds veel inzet van medewerkers wordt gevraagd blijft een risico. Naar verwachting worden de kosten voor deze werkzaamheden in belangrijke mate vergoed door het Rijk. Daarnaast hebben de Coronamaatregelen echter ook impact op het functioneren van de organisatie zelf. Aanleiding om het programma RDOG 2024 in te voeren was dat ondersteunende taken op het gebied van strategische ontwikkelingen, toekomstige wet- en regelgeving, technische ontwikkelingen, afstemming opleiding op toekomstig beleid en personeelsplanning (kwalitatief en kwantitatief) te beperkt werden ingevuld en uitgevoerd. Verwachting is dat er in 2020/ 2021 verschillende reorganisaties in delen van de organisatie zullen plaatsvinden. | |||
Overige informatie | www.rdoghm.nl | |||
Programma | 1. Energiek en sociaal Teylingen | |||
Prestatieveld | Gezondheid & Vitaliteit | |||
Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) | ||||
Vestigingsplaats | Leiden | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten en gemeenten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico's beter te beheersen. | |||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De 18 burgemeesters uit de regio Hollands Midden vormen samen het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Het Dagelijks Bestuur is samengesteld uit 6 burgemeesters waarvan geen afkomstig uit de gemeente Teylingen, 1 afkomstig uit de gemeente Lisse en1 afkomstig uit de gemeente Katwijk. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 5.094 | € 4.836 | ||
Vreemd Vermogen | € 34.524 | € 53.565 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | Het Beleidsplan2020-2023 is eind 2019 vastgesteld door het bestuur van de veiligheidsregio. Dit strategisch beleidsplan geeft richting aan de inspanningen door de veiligheidsregio en beschrijft de te behalen prestaties. Het beleidsplan dient mede gebaseerd te zijn op een door het bestuur van de veiligheidsregio vastgesteld risicoprofiel. Het risicoprofiel geeft niet alleen inzicht in waarschijnlijkheid en impact van risico’s, maar ook de rol in het bijbehorende netwerk en inzicht in (risico- en crisis) beheersmaatregelen. Het risicoprofiel vormt de basis en de twee plannen dienen ter input voor het op te stellen crisisplan (crisisbeheersingsorganisatie). In het crisisplan worden de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de hulpverleningsdiensten vastgelegd voor de bestrijding van rampen en crisis. | |||
Risico's | Daling instroom vrijwilligers. De betrokkenheid van de vrijwilligers is van belang en er moet zorg blijven voor de binding met vrijwilligers. | |||
Overige informatie | www.vrhm.nl | |||
Programma | 2. Prettig wonen voor iedereen | |||
Prestatieveld | Veiligheid | |||
Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | ||||
Vestigingsplaats | Leiden | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | Uitvoering van de VTH-A taken (Vergunningverlening, Toezicht&Handhaving en Advies) volgens de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming en Besluit Bodemkwaliteit. | |||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding wordt jaarlijks vastgesteld door het AB en is afhankelijk van de gemeente bijdrage in versus totale begroting. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden waarvan geen afkomstig uit de gemeente Teylingen. Het algemeen bestuur bestaat uit 26 leden waarvan 2 bestuursleden afkomstig uit de gemeenten Teylingen. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse bijdrage op basis van uren. | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 855 | € 406 | ||
Vreemd Vermogen | € 5.672 | € 7.500 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | In 2022 bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt de gemeente bevoegd gezag bodem, deze bevoegdheid ligt nu bij de provincie. De ODWH voert bodemtaken uit namens de provincie. In 2021 gaan gemeente en provincie toewerken naar de overdracht van de bodemtaken en wordt ook onderzocht (in overleg met de ODWH) welke taken en rollen er bij de ODWH worden neergelegd. | |||
Risico's | De gemeente bepaalt zlef de afname van het aantal uren. Er zijn maatregelen getroffen om de financiële robuustheid van de omgevingsdienst te herstellen. Deelnemende gemeenten zijn nauw betrokken bij het plan van aanpak. | |||
Overige informatie | www.odwh.nl | |||
Programma | 5. Duurzaam denken en doen | |||
Prestatieveld | Milieu | |||
Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB) | ||||
Vestigingsplaats | Voorhout | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | De VAB verzorgt voor de bollen6 gemeenten de overslag en afvoer van verbrandbaar en composteerbaar/vergistbaar afval. | |||
Bestuurlijk belang | Algemeen bestuur: 1 wethouder | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage. | |||
Financieel belang | Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van een verdeelsleutel. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 25 | € 31 | ||
Vreemd Vermogen | € 25 | € 84 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | De belangrijkste contracten van het VAB lopen af in 2022. Dit is aanleiding voor het VAB om kritisch te kijken naar de toekomst van het VAB. In 2020 wordt een onderzoek uitgevoerd en vertaald in een businesscase. | |||
Risico's | De installatie is verouderd en de huurovereenkomst van het stationslocatie met de NS loopt tot eind 2023. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek zullen investeringen gedaan moeten worden om de continuïteit en de bedrijfszekerheid van de overslag te garanderen tot minimaal de einddatum van de huidige contracten voor de overslag, transport en de verwerking van gft- en restafval. | |||
Overige informatie | www.vuilafvoerbedrijf.nl | |||
De contracten voor het verwerken van het restafval en GFT lopen tot 2021 met een verlengmogelijkheid van twee jaar. Deze lopen gelijktijdig af met de overige contracten van het station. | ||||
Programma | 5. Duurzaam denken en doen | |||
Prestatieveld | Milieu | |||
Samenwerking Belastingen Bollenstreek | ||||
Vestigingsplaats | Noordwijk | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Doelstelling/Publiek belang | Belastingen Bollenstreek verricht voor een aantal gemeenten de uitvoeringswerkzaamheden van de gemeentelijke belastingen: wet WOZ, aanslagoplegging, invordering, kwijtschelding en bezwaarschriften. | |||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouders Belastingen van de colleges van de deelnemers komen tenminste eenmaal per jaar in vergadering bijeen voor overleg en afstemming over deze gemeenschappelijke regeling. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € - | € - | ||
Vreemd Vermogen | € - | € - | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Samenwerking Belastingen Bollenstreek stelt jaarlijks alleen een begroting en afrekening van de kosten op. Derhalve geen cijfers van het eigen en vreemd vermogen van de Samenwerking Belastingen Bollenstreek. | ||||
Ontwikkelingen | Er zijn geen beleidsmatige ontwikkelingen op het gebied van samenwerking belastingen. De gemeente Noordwijk voert de werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten uit. Door de samenvoeging van de gemeente Noordwijk en Noordwijkerhout is het verwerkingsgebied van de gemeenschappelijke regeling vergroot. | |||
Risico's | Geen bijzondere risico's | |||
Overige informatie | www.belastingenbollenstreek.nl | |||
Programma | 4. Modern bestuur, invloedrijke inwoners | |||
Prestatieveld | Ondersteuning | |||
2. Vennootschappen en coöperaties | ||||
Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM) | ||||
Vestigingsplaats | Noordwijkerhout | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |||
Doelstelling/Publiek belang | GOM is een uitvoeringsorganisatie zonder publiekrechtelijke taken. Bij GOM zijn vijf Duin- en Bollenstreekgemeenten betrokken. De regio Holland Rijnland en meer in het bijzonder het gebied van de Duin- en Bollenstreek heeft een sterke internationale concurrentiepositie in de tuinbouwsector waar het gaat om bloemen, planten, bollen, knollen en vaste planten. Partijen willen deze internationale concurrentiepositie behouden, uitbouwen en versterken door een integrale gebiedsontwikkeling waarbij vorm en inhoud wordt gegeven aan een integrale ruimtelijke herstructurering van het gebied van de Duin- en Bollenstreek. De herstructurering van de Greenport vraagt een integrale en bovenlokale aanpak. | |||
Bestuurlijk belang | Lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 1 wethouder per deelnemende gemeente. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Er is geen sprake van een jaarlijks bijdrage. | |||
Financieel belang | De gemeente heeft zich (evenals de andere vier deelnemende gemeenten) garant gesteld voor een bedrag van 7 miljoen. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | 31-12-2019 | |
Eigen vermogen | € 325 | € 325 | ||
Vreemd Vermogen | € 18.511 | € 25.000 | ||
Resultaat 2019 | € - | |||
Hierboven worden de gerealiseerde kerncijfers van 2019 weergegeven omdat de begrote kerncijfers van 2021 niet beschikbaar zijn. | ||||
Ontwikkelingen | In 2021 wordt uitvoering gegeven aan het Meerjarenprogramma 2208-2025. | |||
Risico's | Met inachtneming van de kapitaalinbreng van de gemeenten (€ 325.000), de € 10 miljoen bijdrage van Holland Rijnland uit het regionale investeringsfonds (RIF) voor de Greenport en een nader te bepalen deel van de € 20 miljoen uit het RIF voor de regionale groenstructuur, de toegekende FES-gelden, eventuele provinciale- en rijksbijdragen, eventuele andere subsidies en de opbrengst uit de verkoop van gronden en woningbouwtitels is het uitgangspunt van de GOM een budgettair neutraal eindresultaat. De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen hebben zich - ieder afzonderlijk evenals de andere twee deelnemende gemeenten - garant gesteld voor een bedrag van € 7 miljoen. | |||
Overige informatie | www.gomdb.nl | |||
Programma | 3. Ondernemend en bruisend Teylingen | |||
Prestatieveld | Regionale economie | |||
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Doelstelling/Publiek belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is voor 0,62% aandeelhouder. De raad van bestuur en de directie bestaan beiden uit 3 leden waarvan geen leden afkomstig uit de gemeenten. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | |||
Financieel belang | Jaarlijks wordt dividend verstrekt over de in het bezit zijnde aandelen. De BNG is een NV. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | 31-12-2019 | |
Eigen vermogen | € 4.991 | € 4.887 | ||
Vreemd Vermogen | € 132.518 | € 144.802 | ||
Resultaat 2019 | € 163 | |||
Hierboven worden de gerealiseerde kerncijfers van 2019 weergegeven omdat de begrote kerncijfers van 2021 niet beschikbaar zijn. | ||||
Ontwikkelingen | BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. Met een balans van EUR 140 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland. | |||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | |||
Overige informatie | www.bng.nl/eCache/INT/51/576.html | |||
Programma | 4. Modern bestuur, invloedrijke inwoners | |||
Prestatieveld | Ondersteuning | |||
Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea) | ||||
Vestigingsplaats | Zoetermeer | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Doelstelling/Publiek belang | Dunea produceert en levert aan circa 1,2 miljoen klanten lekker en betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van Zuid-Holland. | |||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid welke niet afkomstig uit de gemeente Teylingen. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | |||
Financieel belang | De gemeente heeft 112.044 aandelen tegen een nominale waarde van € 5. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de NV. Dunea keert geen dividend uit. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | 31-12-2019 | |
Eigen vermogen | € 220.923 | € 231.496 | ||
Vreemd Vermogen | € 358.551 | € 354.939 | ||
Resultaat 2019 | € 8.533 | |||
Hierboven worden de gerealiseerde kerncijfers van 2019 weergegeven omdat de begrote kerncijfers van 2021 niet beschikbaar zijn. | ||||
Ontwikkelingen | De waarde van water groeit. Trends als klimaatverandering, verstedelijking, digitalisering en de noodzaak tot verduurzaming hebben invloed op de beschikbaarheid van drinkwater in onze regio. Dunea voert - vaak innovatieve - projecten uit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en eisen, of om processen verder te optimaliseren zoals schone Maaswaterketen, uitbreiding waterzuivering, samenwerking waterketen en verbinding aan Greenport. | |||
Risico's | Het lopen van risico’s is inherent aan het voeren van een onderneming. Bij het uitvoeren van een risicoanalyse wordt in kaart gebracht welke risico’s invloed kunnen hebben op het realiseren van de doelen van Dunea. Risicomanagement is een vast onderdeel van de planning & control cyclus, waarbij specifiek aandacht wordt besteed aan de risico’s waarvan de impact voor het treffen van de preventieve maatregelen als kritiek moet worden beschouwd. Alle risico’s worden opgenomen in het risicoregister. Ook wordt op hoofdlijnen vermeld welke maatregelen zijn getroffen en wat de impact is van het overgebleven risico. Dit register wordt tweemaal per jaar herijkt. Belangrijk zijn vooral: | |||
Overige informatie | www.dunea.nl/dunea | |||
Programma | 4. Duurzaam denken en doen | |||
Prestatieveld | Milieu | |||
Alliander N.V. | ||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Doelstelling/Publiek belang | Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij. | |||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder. De raad van bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig uit de gemeente Teylingen. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | |||
Financieel belang | Jaarlijks keert Alliander 45% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de N.V. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | 31-12-2019 | |
Eigen vermogen | € 4.129 | € 4.224 | ||
Vreemd Vermogen | € 4.216 | € 4.567 | ||
Resultaat 2019 | € 253 | |||
Hierboven worden de gerealiseerde kerncijfers van 2019 weergegeven omdat de begrote kerncijfers van 2021 niet beschikbaar zijn. | ||||
Ontwikkelingen | Alliander is een privaatrechtelijk verbonden partij. Alliander is een energienetwerkbedrijf dat zorgt voor het transport van betrouwbare, betaalbare en veilige energie, vandaag en in de toekomst. Via het netwerk transporteert Alliander elektriciteit en gas naar 37 % van alle elektriciteits- en gasklanten in Nederland. Alliander investeert in de facilitering van duurzame energievormen om zo bij te dragen aan een betere samenleving. | |||
Risico's | Alliander verzet veel werk om energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Dat werk gaat gepaard met risico’s, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of financiën. Deze risico’s zijn niet volledig te vermijden. Risicomanagement biedt echter wel inzicht in deze risico’s, zodat we weloverwogen besluiten kunnen nemen ten aanzien van de (beheersing van de) risico’s. | |||
Overige informatie | www.alliander.com/nl/alliander/overalliander/bedrijfsprofiel/index.htm | |||
Programma | 4. Modern bestuur, invloedrijke inwoners | |||
Prestatieveld | Ondersteuning | |||
3. Stichtingen en verenigingen | ||||
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) | ||||
Vestigingsplaats | Heemstede | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Doelstelling/Publiek belang | Stichting RIJK is een samenwerkingsorganisatie tussen gemeenten om financiële, kwalitatieve en procesmatige voordelen voor haar leden te halen. Daarnaast wordt inkoop als strategisch en tactisch instrument ingezet ter ondersteuning van de beleidsdoelstellingen van de gemeente. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeentesecretaris in het Algemeen bestuur. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |
Eigen vermogen | € 616 | € 516 | ||
Vreemd Vermogen | € 488 | € 540 | ||
Resultaat 2021 | € - | |||
Ontwikkelingen | Het maatschappelijk verantwoord inkopen is toegenomen in de werkzaamheden van Stichting RIJK. Het Manifest MVI is een intentieverklaring waarbij elke gemeente zelf invulling mag geven aan de bijbehorende thema’s zoals bijvoorbeeld circulair inkopen. Het belang van inkopen binnen de gemeente verandert door het Manifest MVI. De eigen maatschappelijke ambitie van de gemeente komt centraal te staan. Bij de inkopen staan niet meer alleen de resultaten centraal, maar ook de impact van de inkopen. | |||
Risico's | De kosten van de stichting RIJK bestaan vrijwel volledig uit personeelslasten, het beleidsrisico is derhalve beperkt. Er is een post flexpool in de begroting opgenomen om tekorten door uitval, vertrek of veranderende wensen nog beter op te kunnen vangen. | |||
Overige informatie | www.stichtingrijk.nl | |||
Programma | 4. Modern bestuur, invloedrijke inwoners | |||
Prestatieveld | Bestuur |